Guide til bøter

Artikkel oppdatert ‪29/03/2024‬

Leietaker er ansvarlig for enhver bot som blir utstedt i løpet av leieforholdet. Men hvis det blir utstedt en bot, blir den i noen tilfeller sendt til adressen registreringsnummeret er registrert på.

Ved leieforhold med Getaround Connect er leietaker også ansvarlig for bøter som blir gitt på grunn av feilparkering, i inntil 48 timer etter endt leieforhold. Han/hun er imidlertid ikke ansvarlig for betaling av parkering ved henting eller levering av bilen.

Hvordan kan jeg klage på en fartsbot?

Vi har to ulike tilfeller:

1) Boten er utstedt i Norge Ikke betal boten selv: Da kan du få prikker på førerkortet ditt. Gå til Dine leieforhold > Aktuelt leieforhold > Parkerings- eller fartsbot under leieforholdet, og last opp en kopi av boten. Vårt team vil kontakte politiet direkte for å omadressere boten til den aktuelle leietakeren.

2) Boten er utstedt utenfor Norge Du kan ikke bli prikkbelastet for en bot som er utstedt utenfor Norge. Kontroller om boten er utstedt under et leieforhold hos Getaround, og betal den som anvist. Gå deretter til Dine leieforhold > Aktuelt leieforhold > Parkerings- eller fartsbot under leieforholdet, og last opp en kopi av boten. Så lenge leiebetingelsene har blitt overholdt vil leietaker bli belastet for kostnaden, og du vil refunderes.

Parkeringsbot: Kontroller om boten er utstedt under et leieforhold hos Getaround, og betal den som anvist. Gå deretter til Dine leieforhold > Aktuelt leieforhold > Parkerings- eller fartsbot under leieforholdet, og last opp en kopi av boten. Så lenge leiebetingelsene har blitt overholdt vil leietaker bli belastet for kostnaden, og du vil refunderes.

Hvordan motta en kompensasjon for bryderiet?

Du har rett til å be om en kompensasjon for bryderiet og eventuelle portokostnader, og vil da motta kr 105. Du kan be om kompensasjon på nettsiden vår: Dine leieforhold > Aktuelt leieforhold > Parkerings- eller fartsbot under leieforholdet.

Var artikkelen til hjelp?